7 Symptomów zużytego lub uszkodzonego sprzęgła (i koszt wymiany)
29

maja

7 Symptomów zużytego lub uszkodzonego sprzęgła (i koszt wymiany)

W nowoczesnych pojazdach stosuje się wytrzymały i zaawansowany układ sprzęgła, którego trwałość wynosi ponad 100 000 mil, w zależności od modelu i marki pojazdu.

Jednak trudne warunki jazdy mogą szybko uszkodzić sprzęgło i drastycznie skrócić jego żywotność.

Ale skąd można wiedzieć, czy sprzęgło jest uszkodzone lub zużyte i ile będzie kosztować jego naprawa?

W tym artykule omówimy typowe objawy uszkodzonego sprzęgła i jak można rozwiązać ten problem. Zacznijmy od krótkiego przeglądu objawów, których należy szukać:

Najczęstszym objawem zużytego sprzęgła jest ślizganie się sprzęgła podczas przyspieszania. Można również zauważyć, że pedał sprzęgła wciska się wyżej niż zwykle. Można również zaobserwować dziwne zachowanie pedału sprzęgła, takie jak sztywny lub miękki pedał.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów uszkodzonego lub zużytego sprzęgła.

Spis treści pokaż Objawy uszkodzonego lub zużytego sprzęgła 1. Ślizgające się sprzęgło 2. Sprzęgło wchodzi wyżej niż zwykle 3. Sprzęgło wydaje się miękkie podczas wciskania 4. Problemy z przełączaniem biegów 5. Hałas podczas wciskania sprzęgła 6. Pedał sprzęgła wydaje się sztywny 7. Pedał sprzęgła pozostaje na podłodze Działanie sprzęgła Umiejscowienie sprzęgła Koszt wymiany sprzęgła

Złe lub zużyte sprzęgło Objawy

1. Ślizgające się sprzęgło

Pierwszym problemem, jaki można zauważyć w przypadku uszkodzonego sprzęgła, jest jego ślizganie się podczas przyspieszania. Uszkodzone sprzęgło ma tendencję do ślizgania się, szczególnie podczas jazdy pod górę lub podczas przewożenia ciężkich ładunków.

Można zauważyć, że prędkość obrotowa silnika wzrasta, ale samochód nie jedzie szybciej lub obroty silnika nie odpowiadają wzrostowi prędkości. Ślizgające się sprzęgło przegrzewa inne elementy i zwiększa intensywność uszkodzeń.

Sprzęgło może być tak uszkodzone, że samochód nie będzie się w ogóle poruszał, ani do przodu, ani do tyłu, ale w takim przypadku należy zauważyć, że ślizgało się już wcześniej.

2. Sprzęgło wciska się wyżej niż zwykle

Gdy sprzęgło zaczyna się zużywać, pedał sprzęgła zaczyna podnosić samochód coraz wyżej.

W starszych samochodach dokonywano regulacji, aby zapobiec temu zjawisku, gdy sprzęgło się zużywało. Często mechanicy dokonywali tej regulacji przy każdym przeglądzie.

W nowszych samochodach stosuje się hydrauliczny układ sprzęgła, który sam dokonuje tej regulacji i dlatego nie jest ona potrzebna.

Niestety, oznacza to, że jeżeli sprzęgło staje się tak uszkodzone, że układ hydrauliczny nie jest w stanie go już wyregulować, to zdecydowanie nadszedł czas na wymianę sprzęgła.

3. Sprzęgło wydaje się miękkie podczas naciskania

Zespół sprzęgła jest często dość ciężki i wciśnięcie pedału sprzęgła wymaga użycia pewnej siły, szczególnie w starszych modelach samochodów lub w samochodach o wyższej mocy.

Jeżeli pedał sprzęgła wydaje się znacznie miększy niż zwykle podczas jego wciskania, może to oznaczać, że występuje problem z tarczą dociskową sprzęgła i konieczne może być sprawdzenie zespołu sprzęgła.

4. Problemy ze zmianą biegów

Jeżeli sprzęgło i skrzynia biegów są w idealnym stanie, można zauważyć, że biegi zmieniają się płynnie i bez przeszkód.

Zadaniem sprzęgła jest zwolnienie siły pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów, aby można było łatwo zmienić bieg na następny. Jeżeli sprzęgło nie zwalnia połączenia pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów, zmiana biegów będzie bardzo trudna.

Jeśli sprzęgło jest uszkodzone, często dzieje się tak na wszystkich biegach, więc jeśli zauważyłeś, że zmiana biegów w Twoim samochodzie stała się ostatnio trudna, zdecydowanie nadszedł czas, aby sprawdzić sprzęgło.

5. Hałas podczas wciskania sprzęgła

Jeśli podczas wciskania sprzęgła słychać w komorze silnika odgłos zgrzytania, może to oznaczać, że tarcza dociskowa sprzęgła lub łożysko wyrzucające są uszkodzone lub wadliwe.

Łożysko wyrzucające jest łożyskiem, które naciska na tarczę dociskową sprzęgła w celu zwolnienia sprzęgła i jest ono zawsze wymieniane razem ze sprzęgłem.

Jeżeli masz pecha, hałas może również pochodzić z luźnej części wewnątrz tarczy sprzęgła lub tarczy sprzęgła. Jeśli słyszysz hałas dobiegający gdzieś z okolic sprzęgła, zdecydowanie nadszedł czas, aby je sprawdzić.

6. Sztywny pedał sprzęgła

Jeśli pedał sprzęgła jest sztywny, może to oznaczać, że coś jest nie tak z tarczą dociskową sprzęgła.

Jednak twardy pedał sprzęgła może również oznaczać, że coś jest nie tak z hydraulicznym układem sprzęgła, na przykład uszkodzony siłownik sprzęgła podrzędnego lub głównego. Dlatego ważne jest, aby przed podjęciem decyzji o wymianie układu sprzęgła postawić właściwą diagnozę.

7. Pedał sprzęgła pozostaje na podłodze

Oprócz tego, że sprzęgło może być zbyt luźne lub zbyt sztywne, pedał sprzęgła może czasami wbijać się w podłoże.

Wskazuje to na problem z tarczą sprzęgła, łożyskiem wyrzucającym lub układem hydraulicznym.

Jeśli masz taki problem w swoim samochodzie, musisz zdiagnozować układ hydrauliczny sprzęgła przed jego wymianą.

ZWIĄZANE: Objawy uszkodzonej pompy głównej sprzęgła

Działanie sprzęgła

Sprzęgło jest używane do przenoszenia momentu obrotowego z silnika do skrzyni biegów. Sprzęgło kontroluje połączenie pomiędzy wałkami, które obracają skrzynią biegów, a wałkami pochodzącymi z silnika.

Główną funkcją sprzęgła jest zwolnienie połączenia pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów, dzięki czemu można łatwo zmienić bieg na następny. Służy ono również do włączania pierwszego biegu od prędkości zerowej.

W rzeczywistości możliwa jest zmiana biegów bez użycia sprzęgła, ale w tym celu należy dopasować liczbę obrotów silnika do prędkości skrzyni biegów, co wymaga pewnych umiejętności. Spowoduje to również bardzo szybkie zużycie skrzyni biegów.

Położenie sprzęgła

Sprzęgło znajduje się pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Często jest ono ukryte pod obudową skrzyni biegów i dlatego nie można go sprawdzić bez demontażu skrzyni biegów silnika.

Niektóre modele samochodów mają pokrywy inspekcyjne, które można zdjąć, aby zobaczyć sprzęgło. Jednak dostrzeżenie jakichkolwiek problemów ze sprzęgłem bez jego demontażu jest bardzo trudne.

Koszt wymiany sprzęgła

Średni koszt wymiany sprzęgła wynosi od 500 do 2000 dolarów, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny. Kompletny zestaw sprzęgła często kosztuje od 200 do 400 dolarów, a robocizna od 300 do 1500 dolarów.

Nie wystarczy wymienić tylko tarczę sprzęgła. Należy również wymienić tarczę dociskową sprzęgła, łożysko wyrzucające, a czasami również koło zamachowe.

Na szczęście często można kupić kompletny zestaw sprzęgła, który zawiera wszystko, co jest potrzebne, co obniża nieco cenę.

Wymiana sprzęgła jest często trudnym i czasochłonnym zadaniem, ponieważ trzeba całkowicie wymontować skrzynię biegów, a do tego potrzebne są specjalne narzędzia.

Wiele tarcz dociskowych sprzęgła wymaga również regulacji za pomocą specjalnych narzędzi po ich zamontowaniu.

Dlatego nie zaleca się wymiany sprzęgła osobom posiadającym jedynie podstawową wiedzę motoryzacyjną.

W zależności od modelu samochodu i skrzyni biegów, całkowity koszt robocizny może wynieść od 300 do 1500 dolarów, jeśli zleci się to warsztatowi.

Dariusz Juźwik

Redakcja ogloszenia-motoryzacyjne.com.pl