W pewnym momencie może się zdarzyć, że w oponie samochodowej utknie mały gwóźdź lub śruba. Oczywiście takie sytuacje zdarzają się najczęściej zaraz po założeniu nowych opon, zgodnie z prawem Murphy'ego. Ale czy jazda z gwoździem w oponie jest bezpieczna?
Sprawdzamy, kiedy można prowadzić samochód z gwoździem w oponie i co należy w takiej sytuacji zrobić. Pomagamy też zdecydować, czy najlepszym rozwiązaniem jest naprawa, czy wymiana opony.
Spis treści show Czy jazda z gwoździem w oponie jest bezpieczna? Co robić, gdy w oponie tkwi gwóźdź? Naprawa a wymiana przebitej opony Naprawa przebitej opony Wymiana przebitej opony Oznaki przebicia opony 1. Utrata ciśnienia powietrza 2. Zmiany w układzie kierowniczym 3. Problemy z przyspieszaniem 4. Dziwne odgłosyCzy jazda z gwoździem w oponie jest bezpieczna?
Tak, jazda z gwoździem w oponie jest bezpieczna, o ile jest on mały i opona zachowuje powietrze. Kierowcy cały czas przejeżdżają po gwoździach, nie zdając sobie z tego sprawy. Jeśli jest to duży gwóźdź, a opona szybko traci powietrze, lepiej odholować ją do warsztatu.
Czasami gwóźdź jest mały i nawet nie przebił opony, i w takim przypadku można go usunąć, ale należy się upewnić, że nie wszedł w bieżnik opony. Jeśli gwóźdź przebił oponę, należy jak najszybciej oddać ją do naprawy w warsztacie.
Poza tym, jeśli opona jest przebita lub rozerwana, nie ma żadnego powodu, aby na niej jeździć. Zamiast tego należy założyć oponę zapasową, aby dojechać do najbliższego warsztatu.
Co robić, gdy w oponie tkwi gwóźdź?
Jeśli opona straciła ciśnienie z powodu przebicia, trzeba szybko podjąć działania, aby zachować bezpieczeństwo. Włączyć światła awaryjne i zjechać na pobocze w bezpiecznym miejscu. Należy sprawdzić wzrokowo, czy opona nadaje się do jazdy.
Jeśli opona jest przebitą, najlepiej wymienić ją na zapasową i udać się do najbliższego warsztatu. Jeśli nie masz zapasowej lub nigdy nie nauczyłeś się zmieniać opon, skontaktuj się z pomocą drogową, aby uzyskać holowanie do najbliższego warsztatu.
Jeśli opona nie traci powietrza, można bezpiecznie pojechać do najbliższego warsztatu. Należy jednak zachować ostrożność i nie spieszyć się.
Niektórzy przysięgają, że uszczelniacze, korki, łatki i pompki do opon mogą być stosowane samodzielnie, ale nie rozwiążą one problemu na stałe. Jeśli zdecydujesz się skorzystać z jednej z tych zawodnych, szybkich metod naprawy, to tylko po to, aby dojechać do warsztatu. Takie rozwiązania mogą jednak zwiększyć rachunek w warsztacie, ponieważ mogą też spowodować bardziej długotrwałe uszkodzenia.
Naprawa a wymiana przebitej opony
W niektórych przypadkach naprawa opony może być dobrym rozwiązaniem. Z drugiej strony, jeśli opona jest poważnie uszkodzona, należy ją wymienić. Przyjrzyjmy się kilku powodom, dla których jedno z nich jest najlepszym rozwiązaniem.
Naprawa przebitej opony
Jeśli przebita opona znajduje się na bieżniku, być może da się ją naprawić. Bieżnik jest łatwy do załatania i nie powinien zagrażać bezpieczeństwu jazdy.
Jednak aby łata zadziałała prawidłowo, dziura musi mieć grubość ćwierć cala lub mniej. Ponadto, aby naprawa była skuteczna, kilka dziur musi być oddalonych od siebie o co najmniej 16 cali.
Wymiana przebitej opony
Istnieją ważne powody, aby zdecydować się raczej na wymianę niż naprawę. Na przykład, jeśli przebicie nastąpiło w ścianie bocznej opony, naprawa takiej opony zagroziłaby bezpieczeństwu na drodze.
Ponadto każda dziura większa niż ćwierć cala jest zbyt duża, aby ją naprawiać. W przypadku wielu dziur znajdujących się blisko siebie należy również wymienić oponę.
Oznaki przebitej opony
Czy można rozpoznać, że samochód ma przebitą oponę bez sprawdzania ciśnienia w oponie? Oto 4 oznaki przebitej opony:
1. Utrata ciśnienia powietrza
Najbardziej oczywistym sygnałem, że opona została przebita, jest utrata powietrza. Przebitą oponę można sprawdzić wzrokowo. Jeśli przy próbie napompowania opony ponownie dojdzie do przebicia, prawdopodobnie coś w niej jest.
Ponadto nowsze pojazdy są wyposażone w system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS). Ten zaawansowany system diagnostyczny informuje, kiedy w jednej z opon jest zbyt niskie ciśnienie. Na desce rozdzielczej powinien pojawić się komunikat o niskim ciśnieniu.
2. Zmiany w układzie kierowniczym
Jeśli masz przebitą oponę, możesz mieć problemy z jazdą po linii prostej. Kierownica może sprawiać wrażenie, że ściąga na stronę, na której jest przebicie.
Jeśli kierowca dobrze rozumie zasady kierowania pojazdem, może zauważyć problemy, zanim opona straci całe powietrze. Takie ostrzeżenie pomoże uniknąć dalszych szkód związanych z jazdą na przebitej oponie.
3. Problemy z przyspieszaniem
Gdy opona się przebije, samochód będzie miał problemy z przyspieszeniem. Na początku może się wydawać, że trzeba po prostu mocniej nacisnąć pedał gazu, aby samochód ruszył.
Jeśli jednak nie będzie to możliwe, może się okazać, że nie będzie można w ogóle przyspieszyć. Jest to zazwyczaj spowodowane tym, że samochód zaczyna jeździć na obręczy zamiast na oponie.
4. Dziwne odgłosy
Jeśli niedopompowana lub przebita opona zacznie się uginać i przegrzewać, może dojść do jej rozerwania. Gwałtowny ubytek ciśnienia powietrza może powodować brzęk lub szum, który zwróci uwagę kierowcy.
Ponadto opona bez powietrza może uderzać o nawierzchnię podczas jazdy. W takiej sytuacji można narazić siebie i innych na niebezpieczeństwo z powodu odłamków opon, które pozostają na drodze.
Aby zapobiec takim niebezpiecznym sytuacjom, najlepiej zlecić kontrolę opon, gdy tylko pojawią się pierwsze oznaki problemów. Wczesna ocena może uratować oponę.