Nawet jeśli wiesz, że Twój pojazd potrzebuje regularnej geometrii kół, aby utrzymać jazdę w najlepszym stanie, możesz się wahać przed wykonaniem tej usługi, ponieważ martwisz się o wydatki. Na szczęście, koszt geometrii kół nie jest zazwyczaj tak duży.
W tym artykule przyjrzymy się bliżej kosztom geometrii kół. Sprawdzimy również, jakie czynniki wpływają na ten koszt i przedyskutujemy, kiedy jest dobry czas na wykonanie geometrii kół.
Średni koszt geometrii kół
Podczas gdy kontrola zbieżności może nie kosztować Cię nic, gdy masz inne czynności serwisowe, zbieżność może kosztować od 50 do 150 dolarów. Jeśli masz wszystkie cztery koła wyrównane, koszt może być bliżej do $ 100 i 200 dolarów.
Oczywiście, koszt ten zależy od wielu czynników, a szacunki powyżej zostały z grubsza obliczone. Twoja cena będzie się zmieniać w zależności od miejsca zamieszkania, rodzaju sklepu, do którego idziesz i jaki pojazd prowadzisz.
Wyrównanie kół 2WD | Niski: $50 | Średnia: 80dolarów | Wysoka: 150 dolarów |
Osiowanie kół 4WD | Niskie: 80$ | Średnia: 120$ | Wysoki: 200$ |
Średni koszt geometrii kół według modelu samochodu
Model samochodu | Min. koszt | Maksimum | Średni koszt |
---|---|---|---|
Ford F-150 | $80 | $150 | $100 |
Honda CR-V | $100 | $200 | $150 |
Chevrolet Silverado | $80 | $150 | $100 |
Ram 1500/2500/3500 | $80 | $150 | $100 |
Toyota RAV4 | $100 | $200 | $150 |
Toyota Camry | $50 | $150 | $80 |
Co wpływa na koszt wyrównania kół?
1. Lokalizacja
Ceny centrów serwisowych różnią się znacznie w zależności od miejsca zamieszkania. Praca na zachodnim i północno-wschodnim wybrzeżu wydaje się być najdroższa. Nie tylko ma znaczenie, w jakim stanie mieszkasz, ale także zależy od tego, w jakim rejonie wykonuje się pracę.
Czasami może opłacić się odwiedzić centrum serwisowe poza ruchliwym miastem. Nie chcesz jednak wybrać sklepu no-name w środku wiejskiej Ameryki, któremu brakuje doświadczenia lub sprzętu, aby wykonać pracę prawidłowo.
2. Rodzaj centrum serwisowego
Jeśli odwiedzisz dealera, wydasz więcej niż jeśli odwiedzisz sąsiednie centrum serwisowe. Te dealerzy kosztują więcej niż prawie każda inna lokalizacja, ale są one również obsadzone fabrycznie wyszkolonych techników, którzy rozumieją swój pojazd zrobić najlepiej.
Nie należy jednak zapominać o wartości, jaką niesie ze sobą wizyta w specjalistycznym centrum serwisowym. Wiele z tych miejsc oferuje doskonałe oferty, a ponieważ pracują tylko na oponach, udoskonalili usługę.
3. Typ ustawienia kół
Dostępne są dwa rodzaje ustawienia zbieżności - ręczne lub cyfrowe. Przy ręcznym ustawianiu można zaoszczędzić sporo pieniędzy. Wszystkie opony są mierzone ręcznie za pomocą sznurka. Mechanik za pomocą sznurka mierzy odległość między kątami opon.
Cyfrowe wyrównanie kosztuje więcej ze względu na sprzęt, który musi być użyty. Twój pojazd jest podnoszony na stojaku, a do każdej opony przymocowane są czujniki. Następnie dokonuje się pomiaru każdej opony i dokonuje się niezbędnych regulacji. Podczas gdy to cyfrowe wyrównanie kosztuje dodatkowo w czasie, zobaczysz ogromną różnicę z powodu ekstremalnej precyzji.
4. Typ pojazdu
Nie każdy pojazd wymaga ustawienia czterech kół. Jeśli potrzebujesz tylko dwóch kół, możesz zaoszczędzić sporo pieniędzy. Wykwalifikowany warsztat samochodowy będzie w stanie określić, co jest potrzebne w zależności od marki i modelu pojazdu.
Jeśli zawieszenie zostało w jakikolwiek sposób zmienione, to wyrównanie może kosztować więcej. Wszystko, co wymaga od mechanika wykonania większej ilości pracy, będzie prowadzić do wyższych kosztów.
5. Pakiety serwisowe
Dobrym sposobem na zaoszczędzenie pieniędzy na wyważaniu kół jest skorzystanie z pakietów serwisowych. Jeśli kupujesz w lokalnym sklepie z oponami, może on oferować umowy serwisowe, które obejmują obracanie opon i/lub ustawianie kół przez cały okres ich eksploatacji.
Jeśli wydasz 250 dolarów na umowę na całe życie, a normalna regulacja kosztuje 95 dolarów, to zapłacisz za plan do czasu trzeciej wizyty. Te plany serwisowe mogą być dobrą wartością, zwłaszcza jeśli wymagasz częstszych wyrównań, ponieważ jeździsz po nierównych drogach lub trafiasz na wiele wybojów.
6. Prace dodatkowe
Łatwo jest określić, ile będzie kosztowała Twoja geometria kół. Wystarczy zadzwonić do lokalnego centrum serwisowego, aby uzyskać odpowiedź. Nie wiesz jednak, jakie inne części wymagają wymiany.
Jeśli są to uszkodzone elementy, być może trzeba będzie je wymienić przed wykonaniem zbieżności. Wszystkie części i robocizna związane z tymi naprawami zwiększą średni koszt geometrii kół.
Co to jest geometria kół?
Usługa zbieżności kół wymaga, aby technik wyregulował kąty koła, aby spełnić wymagania producenta. Istnieją trzy istotne pomiary, na które patrzy się podczas usługi zbieżności kół. Oto różnice pomiędzy zbieżnością, zbieżnością kół i zbieżnością kół.
1. Toe
Zbieżność kół to termin określający kierunek, w którym skierowane są opony. Jest to prawdopodobnie najbardziej krytyczny aspekt każdej zbieżności, ale nie jest trudno go zmienić. Przy prawidłowej zbieżności możesz jechać po linii prostej bez konieczności dokonywania wielu korekt na kierownicy. Zbieżność ta pomaga również w bezpiecznym pokonywaniu zakrętów i zapobiega zużyciu opon. Zbieżność kół będzie mierzona jako zbieżność do wewnątrz lub na zewnątrz.
- Zbieżność do wewnątrz: Opony są skierowane do wewnątrz, zwrócone do siebie.
- Zbieżność na zewnątrz: Opony są skierowane na zewnątrz, zwrócone do siebie.
Dla większości pojazdów, lepiej jest mieć łagodną zbieżność w wyrównaniu niż zbieżność na zewnątrz.
2. Caster
Caster pokazuje kąt nachylenia przedniego zawieszenia lub osi kierownicy. Ten pomiar wpływa na odczucia związane z kierowaniem, ale nie ma wpływu na zużycie opon. Caster jest mierzony jako dodatni lub ujemny.
- Dodatnie kółko: Oś kierownicy pozostaje pochylona lekko w kierunku tyłu pojazdu. W idealnym przypadku jest to miejsce, w którym znajduje się zbieżność kół. Gdy jest ono dodatnie, kierownica może szybko wrócić do swojej pierwotnej pozycji po dokonaniu regulacji lub wykonaniu skrętu.
- Ujemne kółko: Oś kierownicy ściąga w kierunku przeciwnym niż ten, w którym powinna się znajdować. Najczęściej dzieje się to po najechaniu na coś samochodem.
Kąty skrętu kół po lewej i prawej stronie pojazdu powinny być prawie równe. Nawet najmniejsza różnica może prowadzić do problemów z prowadzeniem pojazdu. Nie jest to jednak coś, co można łatwo zauważyć bez wykonania geometrii kół.
3. Camber
Camber jest terminem używanym do pokazania, czy koła są pochylone do wewnątrz lub na zewnątrz. Jest to kąt, pod jakim koła siedzą w porównaniu do osi płaskiej powierzchni drogi. Jeśli kąt pochylenia kół nie jest zgodny z normami, krawędzie opon po stronie wewnętrznej i zewnętrznej mogą ulec przedwczesnemu zużyciu. Krzywizna jest określana jako dodatnia lub ujemna.
- Dodatni camber: Koła są odchylone na zewnątrz, skierowane od siebie.
- Ujemny kąt pochylenia: Koła są pochylone do wewnątrz, skierowane do siebie.
W niektórych przypadkach ujemny kamber może zwiększyć osiągi. Jeśli występuje on nieznacznie na tylnych kołach, pojazd łatwiej pokonuje zakręty, ponieważ ma większy kontakt z nawierzchnią. Jednak zbyt duży ujemny kąt pochylenia może powodować trudności w kierowaniu pojazdem, a ponadto opony będą się zbyt szybko zużywać.
Możliwe jest również, że jedno koło ma inny kąt pochylenia niż drugie. Jeśli jedna strona jest ujemna, a druga dodatnia, to dodatni będzie przeważał nad jazdą, a pojazd będzie ciągnął na tę stronę.
RELATED: Jak długo trwa wyrównanie kół?
Jak rozpoznać, że Twój samochód potrzebuje geometrii kół?
Geometria kół jest uważana za regularną usługę serwisową. Powinno się ją wykonywać co 6 000 mil lub co sześć miesięcy. Niektórzy ludzie decydują się na wykonanie tej usługi w tym samym czasie, co wymiana oleju. Jednak nie wszystkie pojazdy muszą być tak często serwisowane. Jeśli jeździsz po gładkich drogach i unikasz nierówności terenu, możesz nie potrzebować tak częstego serwisowania.
Największym czynnikiem decydującym o tym, jak często powinno się to robić, jest kierowanie się intuicją. Jeśli masz wrażenie, że coś jest nie tak z jazdą, a ciśnienie w oponach jest takie, jakie powinno być, powinieneś sprawdzić zbieżność. W końcu lepiej być bezpiecznym niż żałować.
Poza regularnymi kontrolami podczas tradycyjnego serwisu, powinieneś również poddać się kontroli geometrii kół, jeśli zauważysz któryś z tych objawów lub problemów.
- Samochód miał wypadek.
- Niedawno wjechałeś w krawężnik, uderzyłeś w dziurę lub wjechałeś w inny obiekt.
- Opony zaczęły się nierównomiernie zużywać.
- Zostały założone nowe opony. Wyrównanie kół jest konieczne, jeśli chce się skorzystać z gwarancji.
- Jeśli trzeba wymienić jedną oponę przedwcześnie, należy również wykonać zbieżność.
- Podczas jazdy hałas drogowy staje się coraz głośniejszy.
- Podczas pokonywania zakrętów słychać piskliwe odgłosy.
- Podczas jazdy odczuwalne są drgania w kierownicy.
- Niedawno zamontowano zestaw podnoszący. Przy każdej wymianie części układu kierowniczego lub zawieszenia może być konieczna geometria kół.
Wiele z tych objawów może być spowodowanych innymi problemami, ale zawsze należy się im przyjrzeć.
RELATED: 5 Symptomów złej geometrii kół (Dlaczego powinieneś ją naprawić)
Wyrównanie kół a wyważanie kół
Kiedy masz koła wyważone, nierówności kół są kompensowane. Każde koło ma inny rozkład masy. Jeśli nie jest on wyrównany, pojawią się nadmierne wibracje, przedwczesne zużycie opon i inne problemy z zawieszeniem. W zależności od tego, jak prowadzisz samochód, możesz potrzebować wyważenia kół co 6 000 mil.
Wyrównanie kół nie jest wyważaniem czegokolwiek. Zamiast tego, usługa skupia się na utrzymaniu kół w osi, tak aby opony były skierowane prosto w dół drogi. Prawidłowe ustawienie kół zapewnia, że samochód porusza się w odpowiednim kierunku i pomaga przedłużyć żywotność opon.
RELATED: 5 Symptomów niewyważonych opon (& Koszt wyważania opon)
Choć są to różne usługi, można je wykonać w tym samym centrum serwisowym. Niektóre serwisy oponiarskie oferują usługi łączone, które pozwalają ograniczyć koszty do minimum. Warto połączyć usługi serwisowe, aby zaoszczędzić trochę pieniędzy.