Czy podejrzewasz, że w Twoim silniku jest zbyt dużo przedmuchów?
Mam nadzieję, że tak nie jest! Usuwanie przedmuchu jest często bardzo kosztowne i może prowadzić do skomplikowanych napraw.
Ale czym dokładnie jest przedmuch i co może go powodować? Dowiedzmy się tego!
Spis treści pokaż Co to jest przedmuch silnika? 4 najczęstsze przyczyny przedmuchów 1. Zużyte tłoki 2. Zużyte pierścienie tłokowe 3. Uszkodzone ścianki cylindra 4. Wadliwa wentylacja skrzyni korbowej Jak naprawić przedmuch? 1. Wyczyść wentylację skrzyni korbowej 2. Obróbka oleju 3. Wymiana pierścieni tłokowych 4. Wymień tłoki 5. 5. Wymień blok silnika lub wykonaj regenerację cylindrówCo to jest przedmuch silnika?
Przedmuch w silniku to sprężone powietrze i paliwo w komorze spalania cylindra, które przedostają się przez pierścienie tłokowe do układu wentylacyjnego skrzyni korbowej, zazwyczaj z powodu zużytych pierścieni tłokowych, zużytych tłoków lub uszkodzonej ścianki cylindra.
Silniki spalinowe działają w wyniku zapłonu powietrza i paliwa. Gdy wybuch przedostaje się do skrzyni korbowej przez pierścienie tłokowe, a następnie wydostaje się na zewnątrz silnika, następuje przedmuch.
Jeśli tłoki są nieszczelne i powodują przedmuch, można również zauważyć spadek mocy. Jeśli problem nie zostanie rozwiązany, przedmuch będzie powodował dalsze problemy z silnikiem, a także zwiększone zużycie oleju silnikowego.
4 Najczęstsze przyczyny przedmuchów
Najczęstszymi przyczynami przedmuchu są zużyte pierścienie tłokowe, zużyte tłoki lub uszkodzone ścianki cylindra. W niektórych przypadkach zablokowana wentylacja skrzyni korbowej może zostać pomylona z przedmuchem, dlatego przed sprawdzeniem przedmuchu dobrze jest sprawdzić, czy wentylacja skrzyni korbowej nie jest zatkana.
Przyczyną przedmuchów może być kilka różnych zjawisk. Ogólnie rzecz biorąc, przedmuch jest złym zjawiskiem i często nie jest łatwy ani tani do naprawienia.
Jeśli jednak dojdzie do przedmuchu, należy najpierw sprawdzić układ odpowietrzania skrzyni korbowej, aby upewnić się, że nie jest zatkany.
Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista 4 najczęstszych przyczyn przedmuchów w silniku.
1. Zużyte tłoki
Tłoki są niezbędne do poruszania wałem korbowym. Gdy tłoki zaczynają się zużywać, stają się mniejsze, podczas gdy ścianki cylindra stają się większe. Tłoki są w większości wykonane z aluminium, które jest miękkim metalem - gdy się zużyje, w tłoku powstają rowki, a na ściankach cylindra gromadzi się osad.
Mieszanka paliwowo-powietrzna szybko przedostaje się do skrzyni korbowej. Przyczyną mogą być także dziury w tłokach powstałe w wyniku stukania silnika.
2. Zużyte pierścienie tłokowe
Pierścienie tłokowe są stale przesuwane w przód i w tył po ściance cylindra, a z czasem ulegają zużyciu i zniszczeniu. Prowadzi to do ulatniania się gazów, co powoduje przedmuch.
Czasami pierścienie tłokowe mogą się zakleszczyć, co często można rozwiązać, wlewając do cylindra trochę oleju napędowego i pozostawiając go na jakiś czas. Przy odrobinie szczęścia pierścienie się poluzują i ponownie uszczelnią ścianki cylindra.
Jeśli nie, jedynym sposobem jest ich wymiana, co jest bardzo kosztowną naprawą.
3. Uszkodzone ścianki cylindra
Ciągły ruch tłoków z czasem doprowadzi do uszkodzenia ścianek cylindra. Przyczyną mogą być także uszkodzone tłoki lub pierścienie tłokowe.
Uszkodzone ścianki cylindra można często rozpoznać, słysząc uderzenia tłoka. Zużyte ścianki cylindra nie występują na szczęście zbyt często. W takim przypadku należy albo rozwiercić cylindry do większego rozmiaru i wymienić tłoki, albo wymienić blok silnika.
4. Wadliwa wentylacja skrzyni korbowej
W niektórych przypadkach zablokowaną wentylację skrzyni korbowej można pomylić z przedmuchami. Zadaniem układu odpowietrzania skrzyni korbowej jest recyrkulacja przedmuchów do układu dolotowego. Jeśli przewody odpowietrzające skrzyni korbowej są zatkane, po otwarciu korka oleju będzie on wypychany z silnika i może się wydawać, że w silniku jest dużo przedmuchów.
Sprawdź przewody odpowietrzające skrzynię korbową i upewnij się, że nie ma w nich żadnych zanieczyszczeń.
Jak naprawić przedmuch?
Jeśli rzeczywiście uważasz, że w silniku Twojego samochodu jest dużo oleju typu "blow-by", warto dowiedzieć się, jak to naprawić.
Naprawa przedmuchu jest często niezbyt łatwa, jeśli nie ma się szczęścia, ponieważ powodują ją głównie zużyte tłoki lub pierścienie tłokowe. Są jednak pewne rzeczy, które należy zrobić, aby to naprawić.
1. Wyczyść odpowietrzenie skrzyni korbowej
Po pierwsze, należy sprawdzić, czy w układzie odpowietrzania skrzyni korbowej nie ma osadów i zanieczyszczeń. Spróbuj odłączyć wąż i przedmuchać go, aby upewnić się, że jest czysty. Należy również sprawdzić zawór PCV.
2. Obróbka oleju
Czasami zdarza się, że pierścienie tłokowe zakleszczają się i nie mogą uszczelnić ścianek cylindra. Jeśli masz szczęście, można to rozwiązać, wlewając do cylindrów trochę oleju napędowego i pozostawiając je na dzień lub dwa. Istnieją także specjalne dodatki do tego celu:
309 Recenzje Przywróć (00009 4-cylindrowy silnik Formuły...- Przywrócenie kompresji cylindrów
- Przywrócenie mocy
- Przywraca osiągi silnika
- Zmniejsza zużycie oleju
3. Wymień pierścienie tłokowe
Jeśli olej napędowy lub dodatek uszlachetniający nie rozwiązały problemu, konieczna może być wymiana pierścieni tłokowych. Aby wymienić pierścienie tłokowe, trzeba wymontować tłoki z bloku silnika, co stanowi poważną naprawę. Można wykonać próbę szczelności, aby upewnić się, że przyczyną problemów są pierścienie tłokowe lub tłoki.
4. Wymień tłoki
Można także obejrzeć tłoki podczas wymiany pierścieni tłokowych. Jeśli zauważysz jakiekolwiek uszkodzenia tłoków, być może będziesz musiał je również wymienić. Po wymianie tłoków często konieczne jest ponowne wyczyszczenie bloku silnika.
5. Wymiana bloku silnika lub regeneracja cylindrów
Jeśli ścianki cylindrów są porysowane i zużyte, może być konieczne ich ponowne wyłożenie lub wywiercenie większych cylindrów z większymi tłokami. Inną możliwością jest wymiana bloku silnika.