Jeśli Twój samochód traci moc, możesz zdecydować się na jego skanowanie za pomocą narzędzia OBDII. Co powinieneś zrobić, gdy zobaczysz kod P0299? Ten DTC wskazuje na turbosprężarkę lub supercharger, ale może być spowodowany przez wiele problemów.
W tym przewodniku omawiamy znaczenie kodu usterki P0299. Patrzymy również na przyczyny, objawy i pokazać, jak naprawić problem.
Spis treści show Definicja kodu Co oznacza kod P0299? Symptomy kodu usterki P0299 Przyczyny kodu P0299 Jak poważny jest kod P0299? Jakie naprawy mogą naprawić kod P0299? Najczęstsze błędy w diagnozie P0299 Zalecane narzędzia do diagnozy Jak zdiagnozować kod usterki P0299 Szacunkowy koszt naprawy Porady mechaników dotyczące kodu P0299Definicja kodu
P0299 - Stan niedoładowania turbosprężarki/nadsprężarki
Co oznacza kod P0299?
P0299 wskazuje, że turbosprężarka lub supersprężarka "A" wykazuje zbyt niską wydajność. Kiedy ECU wykryje niższe doładowanie niż to, które jest uważane za normalny zakres, ustawi P0299 DTC. Ten kod powoduje zapalenie się lampki kontrolnej silnika, wskazując na istnienie problemu.
Kiedy turbo lub turbosprężarka działa normalnie, powietrze trafiające do silnika jest pod ciśnieniem. W ten sposób silnik może wytworzyć więcej mocy w stosunku do swojego rozmiaru. Jednakże, gdy ten kod ustawia się, powietrze nie może być pod ciśnieniem tak, jak powinno być.
Turbosprężarki wykorzystują gazy spalinowe, które pochodzą z silnika i turbiny, która zmusza powietrze z powrotem do wlotu. Z drugiej strony, doładowanie działa od strony wlotu i jest napędzane paskiem, zmuszając więcej powietrza do silnika.
Symptomy kodu usterki P0299
Kiedy ustawi się kod usterki P0299, spowoduje to zapalenie się kontrolki Check Engine. Samochód może również przejść w tryb awaryjny, aby chronić silnik przed uszkodzeniem. To powinno dać Ci czas potrzebny do jazdy do domu bez powodowania więcej problemów.
Oto objawy, które możesz zauważyć:
- Lampka kontrolna silnika
- Samochód przechodzi w tryb awaryjny
- Zmniejszona moc silnika
- Mechaniczne odgłosy z uszkodzonej turbosprężarki lub turbo.
Przyczyny kodu P0299
Ogólnie rzecz biorąc, można się spodziewać, że jest problem z turbo, turbosprężarką lub wyciek z rury doładowania. Istnieją jednak inne warunki, które mogą zmniejszyć moc.
Niektóre z najczęstszych przyczyn obejmują:
- Uszkodzona turbosprężarka lub turbo
- Nieszczelność lub blokada wlotu powietrza
- Nieszczelność rury doładowania
- Nieprawidłowo działający czujnik ciśnienia doładowania turbo
- Uszkodzony regulator ciśnienia turbo lub wastegate
- Wadliwy system EGR (w przypadku konfiguracji turbo)
- Niskie ciśnienie oleju
Jak poważny jest kod P0299?
Wysoka - Kod usterki P0299 wskazuje na jakąś formę awarii mechanicznej. Jeśli samochód przejdzie w tryb awaryjny, aby chronić siebie, nie będziesz w stanie przejechać więcej niż krótki dystans przed naprawą problemu.
Nawet jeśli nie przejdzie w tryb awaryjny, prawdopodobnie zauważysz pewne problemy z jazdą, takie jak wolne przyspieszenie lub utrata mocy. Może nawet wystąpić hałas mechaniczny, co świadczy o tym, że należy od razu przyjrzeć się samochodowi.
Jeśli pozwolisz, aby uszkodzona turbosprężarka lub turbo nadal pracowały, możesz stworzyć większe problemy. Trwałe uszkodzenie silnika może nastąpić, co nie jest tanie, aby naprawić.
Jakie naprawy mogą naprawić kod P0299?
Niemożliwe jest określenie, co należy naprawić, aby kod P0299 zniknął, jeśli nie przeprowadzisz pełnej diagnostyki. Chociaż możemy dać Ci kilka pomysłów na temat możliwych napraw, nasza lista nie zastąpi właściwego badania.
Oto kilka napraw, które mogą być potrzebne:
- Wymienić turbosprężarkę
- Wymienić turbosprężarkę
- Naprawa wycieku z rury doładowania
- Naprawa wlotu powietrza
- Wymień czujnik ciśnienia doładowania turbo (lub sprawdź i napraw okablowanie)
- Wymień regulator ciśnienia doładowania lub zawór upustowy
- Naprawa niskiego ciśnienia oleju silnikowego
- Wymiana EGR
Częste błędy w diagnozie P0299
P0299 DTC może oznaczać nieco inne rzeczy w różnych modelach samochodów. Na przykład w pojazdach marki Volkswagen, kod może wskazywać na wadliwy zawór regulatora obejścia wastegate. Dla porównania, Isuzu używa tego kodu dla zacinającej się cewki sterującej dyszą turbosprężarki lub problemów z niskim ciśnieniem paliwa.
Jeśli chodzi o Forda, możesz mieć do czynienia z wadliwym działaniem czujnika ciśnienia sterowania wtryskiwaczami lub kłopotami z siłownikiem turbo o zmiennej geometrii. Może to również oznaczać, że łopatki VGT zacinają się. Upewnij się, że stosujesz odpowiednią diagnostykę dla danego pojazdu.
Zalecane narzędzia do diagnozy
- Diagnostyczne narzędzie skanujące OBD
- Podstawowe narzędzia ręczne
- Multimetr
- Podręcznik naprawy samochodu
Jak zdiagnozować kod usterki P0299
Jeśli chcesz wykonać te same kroki diagnostyczne, jak profesjonalny mechanik, będziesz chodzić przez ten przewodnik.
- Hook up narzędzie skanowania i sprawdzić kody problemów. Jeśli istnieją inne kody obecne, może chcesz naprawić je w tym samym czasie, zwłaszcza jeśli są one związane.
- Z danych freeze-frame, można sprawdzić warunki, gdy kod został ustawiony, co pozwala zobaczyć, co supercharger lub turbo robił w tym czasie.
- Zresetuj kody i weź pojazd na jazdę próbną, aby zobaczyć, czy wraca.
- Sprawdź przewody doładowania, niech ktoś obraca silnik, podczas gdy ty słuchasz żadnych gwiżdżących dźwięków spowodowanych przez wyciek.
- Wykonaj wizualną inspekcję supercharger lub turbosprężarki. Chcesz również spojrzeć na system EGR i system wlotu powietrza, aby zobaczyć, czy istnieje oczywista usterka.
- Jeśli wszystko wygląda dobrze wizualnie, użyj narzędzia skanującego, aby sprawdzić odczyty czujnika ciśnienia doładowania. Można również obrócić silnik i spróbować regulować ciśnienie doładowania z narzędziem skanowania, jeśli jest to dobry jeden.
- Sprawdź ramię wastegate i spróbuj go przenieść. Jeśli jest zablokowany, że może być problem. Jeśli jest to wastegate próżni można użyć narzędzia próżniowego lub narzędzia ciśnienia powietrza, aby spróbować otworzyć i zamknąć go. Niektóre turbosprężarki mają wewnętrzny wastegate, co czyni test znacznie trudniejszym.
- Sprawdź system wlotu powietrza pod kątem wycieków lub blokad.
- Sprawdź ciśnienie oleju.
Szacunkowy koszt naprawy
Jeśli musisz zapłacić za części i robociznę, aby naprawić problem, oto kilka szacunków, na które możesz patrzeć.
- Wymiana turbosprężarki - 2,500-3,500 USD
- Wymiana turbosprężarki - $1,500-$2,500
- Naprawa wlotu powietrza - $250-$600
- Naprawa nieszczelności rury doładowania - $0-$200
- Wymiana czujnika ciśnienia doładowania turbo - 150-200$.
- Naprawa niskiego ciśnienia oleju silnikowego - $75-$250
- Wymiana zaworu EGR - 350-500 USD
Porady mechaników dotyczące kodu P0299
Kiedy turbo ulegnie awarii, część turbiny może zostać wessana do silnika. To nie tylko powoduje poważną utratę mocy, ale może również prowadzić do głośnego hałasu mechanicznego. Dodatkowo, jest skłonny do zniszczenia silnika, co czyni ten problem jeszcze bardziej poważnym niż na początku.