Choć być może nie słyszałeś wcześniej o oponach typu "run-flat", nie są one nowością na rynku motoryzacyjnym. Po raz pierwszy zastosowano je już w latach 30. ubiegłego wieku, ale ostatnio stały się bardziej popularne we współczesnych pojazdach. Dzięki wzmocnionej konstrukcji ściany bocznej opona typu "run-flat" jest w stanie utrzymać ciężar pojazdu po utracie ciśnienia powietrza, co pozwala na bezpieczne dotarcie do serwisu.
Ale czy koszt opony typu "run-flat" jest wart tych korzyści? Przedstawiamy powody, dla których warto rozważyć tę technologię, a także kilka wad, o których być może nie pomyślałeś.
Spis treści show Co to jest opona odporna na przebicie typu "run-flat"? Rodzaje opon odpornych na przebicie typu "run-flat 1. Opona samonośna Run-flat 2. Opona z systemem pierścienia podporowego Zalety opon typu "run-flat 1. Umożliwia jazdę bez ciśnienia powietrza 2. Stabilność po przebiciu 3. Obniża masę pojazdu Opony odporne na przebicie typu "run-flat" Wady 1. Brak opony zapasowej 2. Bieżnik nie jest tak trwały 3. Może dojść do wybuchu 4. Trudne do zdiagnozowania 5. Ostrzejsza jazda 6. Wyższe koszty 7. Mniejsza liczba dostępnych opon Koszty opon odpornych na przebicie typu "run-flatCo to jest opona odporna na przebicie?
Opony typu "run-flat" mają wzmocnienie, dzięki któremu mogą tymczasowo utrzymać ciężar pojazdu w przypadku utraty ciśnienia powietrza. Jednak nie są one przeznaczone do kontynuowania jazdy, ponieważ wiele z nich jest przystosowanych do przejechania do 50 mil przy prędkości 50 mil/h lub mniejszej.
Zwykłe opony nie są przystosowane do utrzymywania ciężaru pojazdu bez ciśnienia powietrza w nich. Ciśnienie powietrza jest tym, co zapewnia oparcie. Jazda na zwykłej oponie bez odpowiedniego ciśnienia powietrza powoduje gromadzenie się ciepła, które prowadzi do uszkodzenia i awarii opony.
Rodzaje opon typu "run-flat
1. Opona samonośna Run-flat
Najbardziej powszechną formą opony typu "run-flat" jest konstrukcja samonośna. Taka opona działa dokładnie tak, jak się wydaje.
Gdy w oponie ubywa powietrza, konstrukcja ściany bocznej może udźwignąć ciężar pojazdu. Jest jednak granica, do której można to wytrzymać.
2. Opona z systemem pierścienia podporowego
W przypadku systemu pierścienia podporowego wzmocnienie nie znajduje się w ścianie bocznej. Zamiast tego opona typu run-flat zawiera fizyczną strukturę, która jest przymocowana do samego koła.
Dzięki takiej konstrukcji to koło, a nie opona, utrzymuje ciężar pojazdu. Opony tego typu nie wytrzymają jednak zbyt długo bez odpowiedniego ciśnienia powietrza.
Zalety opon typu "run-flat
1. Umożliwia jazdę bez ciśnienia powietrza
Najbardziej oczywistą zaletą opony typu "run-flat" jest to, że można kontynuować jazdę po utracie ciśnienia powietrza. Zamiast uciekać w deszczu lub w nocy, można pojechać w bezpieczne miejsce i naprawić lub wymienić oponę.
Aby dowiedzieć się, jak długo można jechać na danej oponie i z jaką prędkością, należy zapoznać się z instrukcją obsługi. Na niektórych oponach można przejechać 50 mil, a na innych nawet 100 mil.
2. Stabilność po przebiciu
Gdy opona ulegnie przebiciu w zwykłym układzie, natychmiast pojawia się problem z prowadzeniem i sterowaniem. W takiej sytuacji istnieje ryzyko wypadku lub przewrócenia się pojazdu.
Inaczej jest jednak w przypadku opon typu "run-flat". Opony te utrzymują ciężar pojazdu, dzięki czemu sama jazda nie ulega większym zmianom. Będzie można bezpiecznie dojechać do pobliskiego warsztatu w celu uzyskania pomocy.
3. Niższa masa pojazdu
Bez konieczności wożenia opony zapasowej lub narzędzi zmniejsza się także całkowita masa pojazdu. Waga nie jest jednak aż tak duża, ponieważ opony typu "run-flat" ważą nieco więcej ze względu na dodatkowe wsparcie.
Jeśli jednak jeździsz samochodem sportowym lub kabrioletem, warto zrezygnować z opony zapasowej. Zamiast tego można wykorzystać niewielką ilość miejsca na zakupy spożywcze lub walizkę.
Wady opon typu "run-flat
1. Brak opony zapasowej
Jeśli Twój samochód ma opony typu "run-flat", nie potrzebujesz opony zapasowej. Nie masz też na pokładzie narzędzi do zmiany opony.
Chociaż pozwala to na wykorzystanie przestrzeni w inny sposób, na przykład poprzez dodanie trzeciego rzędu lub zwiększenie przestrzeni ładunkowej, może to stanowić problem, jeśli kiedykolwiek potrzebna byłaby opona zapasowa. Opony Run-flat są niezawodne i może się zdarzyć, że będziesz potrzebował narzędzi do zmiany opon lub innej opony, ale nie będziesz miał takiej opony.
2. Bieżnik nie wytrzymuje tak długo
Bieżnik opon typu "run-flat" zużywa się szybciej niż bieżnik większości zwykłych opon. Niektórzy spekulują, że dzieje się tak dlatego, że w oponach typu "run-flat" zastosowano miękką mieszankę bieżnika, aby zrównoważyć ostrą jazdę.
Chociaż opony te mogą wymagać częstszej wymiany, nie wydaje się, aby klienci byli z nich niezadowoleni. W rzeczywistości wiele raportów wskazuje, że zadowolenie klientów jest niemal takie samo, jak właścicieli opon konwencjonalnych.
3. Może dojść do wybuchu opony
Chociaż jest to mniej prawdopodobne, istnieją rzeczy, które mogą pójść źle z oponami typu "run-flat". Jeśli kierowca nie zwróci uwagi na ostrzeżenia lub będzie jechał poza ograniczenia opony "run-flat", sama opona może zacząć się rozpadać. Może to prowadzić do takiej samej destabilizacji, jak w przypadku przebitej opony.
Ściana boczna może również zostać przebita przez odłamki. W takim przypadku trzeba będzie zjechać na pobocze i wezwać lawetę, ponieważ nie ma się na pokładzie opony zapasowej.
4. Trudna do zdiagnozowania
Gdy jedziesz na zwykłej oponie, cała jazda ulega zmianie wraz z utratą ciśnienia powietrza. Dzięki tej zmianie i nowoczesnym czujnikom ciśnienia w oponach łatwo jest stwierdzić, kiedy jedna z opon jest przebitą, co pozwala na usunięcie problemu, zanim utkniemy na mieliźnie.
Ściany boczne opon typu "run-flat" nie zmieniają się jednak przy niskim ciśnieniu powietrza. Ta sztywniejsza konstrukcja zmusza kierowcę do polegania na systemie monitorowania ciśnienia w oponach, gdy coś jest nie tak. Jeśli system ten ulegnie awarii, a kierowca nie będzie sprawdzał ciśnienia powietrza, może nie zorientować się, że wystąpił problem.
5. Ostrzejsza jazda
Opony typu "run-flat" mają sztywną ścianę boczną, co powoduje gorszą jazdę. Jeśli dodasz opony typu "run flat" do samochodu, który nie był w nie fabrycznie wyposażony, prawdopodobnie odczujesz różnicę.
Jednak zakup nowego samochodu z oponami typu "run-flat" często nie stanowi większego problemu. Producent zazwyczaj dostosowuje zawieszenie do sztywniejszej jazdy, co zapewnia większy komfort.
6. Wyższy koszt
Opony typu "run-flat" kosztują więcej na dwa sposoby. Po pierwsze, cena opon jest naturalnie wyższa. W rzeczywistości za jedną oponę trzeba zapłacić od 35 do 75 USD więcej.
Poza tym jest mniej prawdopodobne, że oponę run-flat będzie można naprawić, gdy coś się stanie. To, co w przypadku zwykłej opony byłoby łataniem za 25 USD w warsztacie, w przypadku opony typu "run-flat" zamienia się w wymianę, co znowu kosztuje więcej. Ponadto opony należy zawsze wymieniać parami.
7. Mniejsza dostępność
Opony typu "run-flat" nie są tak popularne jak zwykłe opony. Z tego względu może być Ci trudniej znaleźć na półkach sklepowych komplet, którego potrzebujesz.
Jeśli znajdujesz się w dużym mieście, będziesz mieć więcej szczęścia. W przeciwnym razie warto zamówić opony przed wizytą. Jeśli opony mają być wymienione od razu, może się okazać, że na ich przyjazd trzeba będzie czekać kilka dni.
Koszty opon typu "run-flat
Opony typu "run-flat" kosztują od około 150 do 500 USD za oponę w standardowym samochodzie osobowym. To o około 35% do 200% więcej niż w przypadku opon konwencjonalnych. Prawdopodobnie zapłacisz jeszcze więcej, jeśli prowadzisz samochód ciężarowy lub luksusowy model.
Biorąc pod uwagę, że opony powinny być wymieniane co najmniej parami, za komplet zapłacimy od 300 do 1000 USD. Jeśli jednak potrzebujesz wszystkich czterech opon, nierzadko zapłacisz za nie od 600 do 2 000 USD, nie uwzględniając kosztów montażu i wyrównania.