AWD, FWD czy RWD: który jest lepszy (i jaki kupić?)
8

kwietnia

AWD, FWD czy RWD: który jest lepszy (i jaki kupić?)

Gdy nadchodzi czas zakupu nowego lub używanego samochodu, trzeba wziąć pod uwagę wiele opcji. Czy chcesz mieć radio satelitarne i centrum rozrywki na tylnym siedzeniu? Czy chcesz zmienić koła na większe i zamontować zestaw podnoszący, aby uzyskać lepszy prześwit? Jedno, co powinieneś wiedzieć na pewno, to czy potrzebujesz napędu AWD, FWD czy RWD.

Wybór układu napędowego jest kluczowy, jeśli chcesz, aby Twój styl jazdy był jak najlepszy. Każdy z nich oferuje coś innego, a ponadto ma unikalny zestaw zalet i wad. Porównując napęd na wszystkie koła z napędem na koła tylne i przednie, powinieneś być w stanie określić, która konfiguracja jest najlepsza dla Twojego następnego pojazdu.

Spis treści show Co oznaczają AWD, FWD i RWD? Zalety i wady napędu na cztery koła (FWD) Zalety i wady RWD Zalety i wady AWD Porównanie napędów AWD, FWD i RWD 1. Przestrzeń 2. Oszczędność paliwa 3. Trakcja 4. Prowadzenie 5. Bezpieczeństwo 6. Przyspieszenie 7. Koszt Która opcja jest lepsza: FWD, RWD czy AWD?

Co oznaczają skróty AWD, FWD i RWD?

Wszystkie te trzy akronimy opisują sposób przekazywania mocy z silnika na koła pojazdu.

  • AWD oznacza napęd na wszystkie koła.
  • FWD oznacza napęd na przednie koła.
  • RWD oznacza napęd na tylne koła.

Wiele oryginalnych pojazdów miało napęd na tylne koła, z silnikiem umieszczonym z tyłu. Pierwszym samochodem z napędem na przednie koła, który miał silnik zamontowany z przodu, był model Panhard z 1895 roku. Jednak pojazdy z napędem na przednie koła również zyskiwały na popularności, a prym wiódł model Victoria Combination.

Nie trzeba było jednak długo czekać, aby na scenę wkroczył napęd na wszystkie koła. Pierwszym wyprodukowanym samochodem z napędem na wszystkie koła był model 1900 Lohner-Porsche.

Zalety i wady FWD

Napęd na przednie koła jest prawdopodobnie najbardziej znanym układem stosowanym w dzisiejszych samochodach. W tym układzie cała moc silnika jest przenoszona na przednie koła. Kompaktowa konstrukcja zapewnia więcej miejsca w kabinie, a ciężar jest przenoszony na przednie koła, co zapewnia dobrą trakcję na śliskiej nawierzchni.

Układ FWD jest tańszy, co pozwala utrzymać niższą cenę. Jest też lżejszy, ponieważ nie wymaga oddzielnego zespołu osi z tyłu pojazdu. Mniejsza masa przekłada się również na mniejsze zużycie paliwa.

Pojazd z napędem na przednie koła może być jednak ciężki w nosie. Podczas jazdy z dużą prędkością lub z ciężkim ładunkiem, prowadzenie może stać się problemem. Przednie koła mogą mieć problemy z kierowaniem i dostarczaniem mocy. Dzięki nowoczesnym układom kontroli trakcji nie stanowi to aż tak dużego problemu.

Dodatkowo, układ FWD może być delikatny. Przeguby homokinetyczne i półosie mogą łatwiej ulec uszkodzeniu niż żeliwo, z którego zbudowana jest oś pełna w samochodach z napędem na tylne koła.

Zalety i wady układu RWD

Pojazd z napędem na tylne koła przenosi moc z przekładni tylko na tylne koła. Pojazdy te mogą przenosić większą moc i masę, dlatego można je znaleźć w wielu ciężarówkach, samochodach sportowych i pojazdach służb porządkowych.

Jeśli pojazd ma konstrukcję z osią pełną, jest dość trwały. Można go dość mocno eksploatować bez konieczności dokonywania poważnych napraw. Najechanie na krawężnik nie będzie miało wpływu na układ napędowy. Dodatkowo, samochody z napędem na cztery koła mają dobrą równowagę, co zapewnia lepsze prowadzenie. Samochody z napędem na cztery koła rozkładają ciężar układu napędowego równomiernie od przodu do tyłu, zamiast umieszczać go w całości z przodu. Z tego powodu większość samochodów sportowych i wyścigowych ma napęd na cztery koła.

Samochody z napędem na tylne koła nie mają jednak zbyt dobrej trakcji, co sprawia, że nie sprawdzają się podczas złej pogody. Nawet z układem kontroli trakcji. Samochód z napędem na tylne koła łatwo traci stabilność, gdy drogi są śliskie.

Zalety i wady AWD

Wiele osób myli napęd na wszystkie koła z napędem na cztery koła, ale te dwa systemy różnią się od siebie. Zamiast włączać wszystkie cztery koła w każdym momencie, samochód z napędem AWD zazwyczaj działa jako RWD lub FWD. Dopiero gdy potrzebna jest dodatkowa trakcja, pojazd przekazuje moc do wszystkich kół. Proces ten przebiega jednak płynnie i bez ingerencji kierowcy.

RELATED: AWD vs 4WD: Jaka jest różnica i który wybrać?

Napęd AWD łączy w sobie wiele najlepszych cech napędów FWD i RWD. Przede wszystkim zapewnia doskonałą trakcję, nawet w trudnych warunkach pogodowych. Jeśli system AWD opiera się na RWD, pojazd jest skoncentrowany na osiągach, zapewniając doskonałe prowadzenie w każdych warunkach.

Jednak nie wszystko, co wiąże się z napędem na wszystkie koła, to brzoskwinie i śmietanka. Układy te są ciężkie ze względu na dodatkowe części. Można się spodziewać, że będą one zwiększać masę pojazdu o kilkaset kilogramów, co negatywnie wpływa na przyspieszenie i zmniejsza zużycie paliwa.

Napęd na wszystkie koła jest także droższy niż pozostałe dwa systemy ze względu na dodatkowe elementy. Może też być droższy w eksploatacji, ponieważ wymaga więcej czynności serwisowych.

Porównanie AWD, FWD i RWD

1. Przestrzeń

Gdy silnik znajduje się z przodu, sensownym rozwiązaniem jest umieszczenie kół napędowych w tym samym miejscu. Taka konfiguracja wymaga kilku krótkich osi napędowych, dzięki czemu zajmuje mniej miejsca.

Silnik umieszczony poprzecznie, naprzeciwko osi napędzanej, zapewnia najwięcej miejsca. Przykładem tego jest Volvo XC90 pierwszej generacji.

2. Oszczędność paliwa

Silnik wytwarza energię obrotową, do produkcji której zużywane jest paliwo. Układ przeniesienia napędu jest odpowiedzialny za dostarczenie tej energii, więc im dalej musi jechać, tym więcej energii zużywa.

Z tego względu w samochodzie z napędem na przednią oś najbardziej efektywną konfiguracją będzie silnik umieszczony poprzecznie, blisko osi napędowej. Silnik poprzeczny może być jednak stosowany również w pojazdach z napędem na tylną oś.

Najniższe zużycie paliwa będzie jednak zawsze występować w samochodach z napędem na wszystkie koła. W większości przypadków różnica jest minimalna, ale nawet kilka mil na galon szybko się sumuje na pompie paliwowej.

3. Trakcja

Samochód z napędem na tylne koła może oferować świetne osiągi, ale zazwyczaj brakuje mu trakcji. Ponieważ układ ten popycha samochód, prowadzenie może być nieco trudniejsze na śliskiej nawierzchni.

Napęd na przednie koła działa lepiej niż większość konfiguracji tylnych. Koła ciągną samochód, a nie pchają go, co zapewnia większą przewidywalność. Jednak gdy koła tracą przyczepność w napędzie na przednie koła, kierowca nie może zrobić nic, aby rozwiązać tę sytuację, poza zwolnieniem.

Napęd na wszystkie koła zapewnia lepszą trakcję w większości sytuacji. Ze względu na otwarty centralny mechanizm różnicowy moc jest przekazywana do koła o najmniejszej przyczepności. Jeśli samochód porusza się po śliskiej nawierzchni, jedno koło może otrzymać całą moc, podczas gdy pozostałe nie otrzymają nic, aby zapewnić lepszą przyczepność.

4. Prowadzenie

Można znaleźć dobrze prowadzące się samochody z każdym z układów napędowych. Nie bez powodu jednak wszystkie samochody wyścigowe i sportowe mają napęd na tylne koła.

Dzięki większemu momentowi obrotowemu z tyłu, jazda jest bardziej ekscytująca. Jednak ten moment obrotowy może być czasem zbyt duży dla dwóch opon, dlatego system napędu na wszystkie koła może zapewnić lepsze prowadzenie.

5. Bezpieczeństwo

Większość ludzi nie kojarzy układu napędowego z bezpieczeństwem, ale jest kilka czynników, które wchodzą tu w grę. Napęd na przednią oś często jest podsterowny, natomiast napęd na tylną oś może być nadsterowny na śliskiej nawierzchni. W większości przypadków warunki podsterowności są bezpieczniejsze.

Ponadto silnik umieszczony z przodu może zapewnić większą ochronę pasażerom. Mimo to wyprodukowano wiele bezpiecznych samochodów z silnikiem z tyłu i napędem na tylne koła; jest to tylko kwestia zastosowania przez producenta odpowiednich materiałów.

6. Przyspieszenie

Pojazd z napędem na wszystkie koła może wykorzystać każdą część masy pokładowej do wytworzenia tarcia. Jednak ten układ waży więcej niż pozostałe, co negatywnie wpływa na przyspieszenie.

Większość samochodów sportowych jest wyposażona w napęd na tylne koła, który napędza pojazd. Jeśli jednak nie zamierzasz kupić samochodu o mocy przekraczającej 300 KM, układ napędowy nie będzie miał większego wpływu na czas przyspieszenia 0-60 mph.

7. Koszt

Koszty początkowe są niższe w przypadku konfiguracji z napędem na przednie lub tylne koła. Jednak samochody z napędem na przednie koła nie są w stanie wytrzymać dużego obciążenia bez konieczności dokonywania napraw, co wiąże się z dodatkowymi kosztami.

Z drugiej strony, samochód z napędem na wszystkie koła będzie kosztował więcej i będzie miał więcej części, które mogą się zepsuć. Aby uzyskać niski koszt początkowy i mniej wydatków na konserwację, najlepszym wyborem będzie samochód z napędem na cztery koła.

Co jest lepszym rozwiązaniem? FWD, RWD czy AWD?

Dla większości osób napęd na wszystkie koła stanowi kompletny pakiet. Nie tylko zapewnia trakcję, gdy jest najbardziej potrzebna, ale także działa bez Twojej ingerencji. Jeśli jednak mieszkasz w słonecznym klimacie, w którym rzadko zdarzają się śliskie warunki, być może wolisz oszczędzać pieniądze i paliwo, wybierając napęd na przednie lub tylne koła.

Karol Fijał

Redakcja ogloszenia-motoryzacyjne.com.pl