Przywracanie blasku doładowanemu Jaguarowi XK-R
12

maja

Przywracanie blasku doładowanemu Jaguarowi XK-R

Wszystkie fotografie © 2014 Dan Gilman.

Emblemat Jaguara od zawsze symbolizował uosobienie brytyjskich samochodów sportowych, choć w późniejszych latach nazwa stała się synonimem luksusowych aut salonowych. Model XK (wkrótce potem pojawił się XK-R) został wprowadzony na rynek jako seria grand tourer w 1996 roku, a druga generacja została zaprezentowana dziesięć lat później. Projektant Ian Callum twierdził, że inspiracją dla jego zaokrąglonego, pełnego ciała wyglądu była aktorka Kate Winslet!

Pomijając krągłości, nowy styl XK nie każdemu przypadnie do gustu. Nie można zaprzeczyć, że stylizacja nadwozia nowego XK-R S została całkowicie poświęcona osiągom, rezygnując z bardziej tradycyjnego wyglądu Jaguara, preferowanego przez niektórych entuzjastów. Nikt jednak nie może zaprzeczyć, że doładowany XK-R jest samochodem dla kierowcy. Pięciolitrowy silnik V8 o mocy 542 KM i momencie obrotowym wystarczającym, aby pobudzić nawet najbardziej zatwardziałych kierowców na torze, towarzyszy mu najbardziej niesamowity, gardłowy pomruk! Układ wydechowy Performance Active sprawia, że każdy wie, że ten samochód jest tuż za rogiem, podczas gdy dla kierowcy układ Adaptive Dynamic, aktywny mechanizm różnicowy, obniżona o 10 mm wysokość zawieszenia i przyspieszenie 0-60 mph w 4,4 sekundy to dreszczyk emocji, który przyprawia o gęsią skórkę nawet najbardziej niezrównoważonych miłośników adrenaliny. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że w nowej konstrukcji zastosowano aluminiową karoserię typu monocoque, która przenosi naprężenia zarówno na długość pojazdu, jak i na podwozie, zapewniając bardziej stabilną jazdę na zakrętach, nawet w kabriolecie.

Agresywnie wystylizowany pakiet nadwozia zawiera przedni splitter, dolne progi boczne, tylne skrzydło z odrobiną włókna węglowego oraz tylny zderzak z dyfuzorem wykonanym z włókna węglowego. 20-calowe, kute felgi ze stopu Vulcan są ultralekkie - w rzeczywistości pozwalają na zmniejszenie masy całkowitej o 4,8 kg - co oczywiście przyczynia się do zwiększenia radości z jazdy. Nie zapomniano jednak o kwestiach praktycznych; przedni splitter nie jest tak niski, aby przeszkadzał w pokonywaniu nierówności, a pionowe szczeliny w progach bocznych kierują przepływ powietrza, zapewniając lepszą stabilność podczas jazdy z prędkością.

Dla wygody, dach płócienny cabrio rozkłada się (i chowa) w 20 sekund, (jest oczywiście w pełni automatyczny), a wnętrze jest wyrafinowane i eleganckie. Ten samochód jest niesamowitym grand tourerem z wyraźnymi akcentami super samochodu.

Po przybyciu do Ultimate Detailing Studio w celu wykonania zabiegu wzmacniania połysku, wstępna analiza lakieru nie wykazała zbyt wielu wirów i skaz. Proces detailingu rozpoczął się od potraktowania karoserii i kół preparatem Bilt-Hamber Korrosol w celu usunięcia zanieczyszczeń żelazem. Funkcja zmiany koloru Korrosolu pokazuje, gdzie produkt działa na cząsteczki.

W tym przypadku szczególnie felgi były dość mocno zanieczyszczone, co widać po tym jak bardzo zmienił się ich kolor. Nie ma w tym nic dziwnego - nie jest to nowy samochód, ale jeździ się nim regularnie, jeśli nie codziennie, a na felgach nie było odpowiedniego uszczelniacza, który zapobiegałby osadzaniu się zanieczyszczeń. - Master Detailer, UDS.

Spłukane z Korrosolu, karoseria XKR-S, koła i wnęka silnika, jak również bagażnik, maska i drzwi zostały odtłuszczone przy użyciu Bilt-Hamber Surfex HD.

Następnie koła zostały ponownie wyczyszczone, tym razem przy użyciu Valet Pro Bilberry Wheel Cleaner. Jako ostatni element bezkontaktowego procesu przygotowawczego, samochód został pokryty pianą Ultimate Snow Foam w celu usunięcia większych cząstek brudu z powierzchni karoserii.

Po odczekaniu kilku minut, XKR-S został ponownie spłukany, a następnie umyty metodą dwóch wiader, szamponem Supernatural i włóknami Microfibre Madness Incredimitt. Po spłukaniu samochodu z piany, do węża podłączony został filtr wody dejonizującej Aqua Gleam, a samochód został poddany ostatecznemu płukaniu z użyciem systemu czystej wody. Tkaninowa maska silnika została wypłukana przy użyciu środka do czyszczenia tkanin, a następnie dokładnie wypłukana i pozostawiona do wyschnięcia.

Gdy samochód był już czysty, mogłem przyjrzeć się lakierowi i szybko okazało się, że jest znacznie więcej zawirowań niż początkowo widziałem. To się zdarza dość często - tak wiele past polerskich zawiera wypełniacze, które maskują niedoskonałości lakieru. Mycie samochodu usuwa te wypełniacze i wtedy dopiero widać prawdziwy stan. - Master Detailer, UDS

Przed przystąpieniem do polerowania maszynowego, z każdego panelu dokonano kilku odczytów głębokości lakieru. Pozwala to detailerowi zobaczyć, z jaką ilością lakieru ma do czynienia. Tam, gdzie lakier jest cieńszy, wskazuje to na obszary, które mogły być przepracowane przy poprzednich okazjach, podczas gdy obszary grubszego lakieru wskazują, że w pewnym momencie przeprowadzono ponowny lakier. W tym przypadku odczyty głębokości farby były około średniej dla pojazdu, o którym mowa, wskazując, że lakier nie był ani przepracowany, ani ponownie malowane.

Biorąc pod uwagę, że lakier Jaguara jest zazwyczaj średnio twardy, do procesu polerowania maszynowego wybrano PolishAngel Master Compound Polish I oraz 3M Yellow Polishing Pad, przy użyciu polerki rotacyjnej FLEX PE14-2-150.

Lakier był dość mocno zarysowany, ale wolę używać łagodniejszej kombinacji pada i mieszanki i pracować na tych obszarach dłużej, aby uzyskać pożądane rezultaty. W ten sposób naprawdę skracasz tylko minimum wymagane do wykonania pracy. - Master Detailer, UDS

Po kilku godzinach pracy lakier wyglądał na znacznie bardziej dopracowany. Iskry w lakierze zaczęły błyszczeć po usunięciu rys i swirli, przywracając kolor do życia.

Do ochrony lakieru XK-R wybrano POLISHANGEL® Viking Shield ze względu na jego trwałość. Opracowana z myślą o surowych skandynawskich zimach, Tarcza Wikingów zapewnia ochronę przed czynnikami korozyjnymi, a także nadaje wysoki połysk lakieru.

Po sprawdzeniu, że materiałowa osłona jest całkowicie sucha, aby nie zatrzymywać wilgoci, nałożono powłokę Gtechniq I1 SmartFabric Coat, która zapewnia wysoki poziom odporności na wodę i warunki atmosferyczne.

Wnętrze XK-R zostało wyczyszczone przy użyciu Swissvax Quick Finish Interior; beztłuszczowy środek, który pozostawia naturalny satynowy połysk. Skóra została następnie zabezpieczona przy użyciu Gtechniq L1 Leather Guard, odpornej na ścieranie bariery, która pomaga zapobiegać blaknięciu i odbarwieniom spowodowanym przenoszeniem barwnika.

Aluminiowe felgi w XK-R zostały zabezpieczone przy użyciu Gtechniq C5 Alloy Wheel Armour - pomoże to zapobiec wysokim poziomom zanieczyszczeń z pyłu hamulcowego przylegającego do powierzchni. Powłoka ta odpycha również wodę, brud i olej, dzięki czemu mycie konserwacyjne jest szybsze i łatwiejsze.

Michał Kubicki

Redakcja ogloszenia-motoryzacyjne.com.pl